نقد و بررسی بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

نقد و بررسی بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

“زمانی که خلافکاران از دست عدالت فرار می کنند و در تاریکی شب دنیا را به سمت تباهی میبرند، مردی از جنس شب، از درون سایه ها علیه آنها برمیخیزد. او شبگرد ، فرشته شب و آواز عدالت است و ناخواسته وارد ماجرایی می شود که آینده ای مبهم دارد. قهرمانی که برای پی بردن به سرگذشت تاریکش به کابوس خلافکاران تبدیل می شود.”خیلی از ماها بازیباز ها ماهها، یا شاید سالها منتظر یک بازی موندیم تا منتشر بشه و بتونه ساعاتی مارو سرگرم کنه! خیلی از ماها از خیلی از بازی ها خاطرات تلخ و شیرین داریم، مثلا به شخصه خودم، خاطرات فوق العاده ای از بازی Half Life 2 دارم یا بازی مثل IGI! در مورد شبگرد هم مدت ها منتظر این بودم که یه بازی خوش ساخت که آدم های معروفی در صنعت بازی ایران مثل برادران عبداللهی ها روی ساختش نظارت داشتند، منتشر بشه تا بتونم یه بازی خوب و خوش ساخت وطنی رو بازی کنم! اما … بعد از ۲ سال و اونم بعد از حدود ۱۵ دقیقه از گیم پلی، گرافیک ، باگ های متعدد و … خسته شدم! حس کردم این همه مدت منتظر هیچ بودم! اصلا بازی در حد و اندازه انتظارات من نبود! با این حال برای اینکه این تو ذوق زدگی نقدم رو خراب نکنه با دقت بسیار بالایی بازی رو تمام کردم

داستان (۹ از ۱۰):

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

داستان بازی، داستان بازی آنجایی است که باید بگیم برادران عبداللهی ها، گل کاشتند! داستان به هیچ وجه ساده و بچه گانه نیست، البته شاید خیلی حرفه ای نباشد اما ما با یک بازی ایرانی طرف هستیم و به نظر ما واقعا داستان خوب و خوش نوشتی دارد! به طور کلی در  داستان بازی نکات مبهمی وجود دارد که شما با پیش روی در بازی کم کم متوجه نقاط مبهم آنها می شوید! البته این مسئله را هم باید گوشزد کرد که متاسفانه سازندگان در بعضی جاها داستان رو از حالت معمایی به حالت گنگ تبدیل کرده اند، به هر شکل دانلود بازی.کام برای این قسمت امتیاز ۹ از ۱۰ رو در نظر می گیرد!

گرافیک (۶ از ۱۰):

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

لبه های تیز و غیر عادی چراغ ماشین پلیس!!!
ما در دانلود بازی.کام با توجه به اسکرین شات هایی که از بازی منتشر شده بود، انتظار یک بازی با گرافیک ۲۰۱۴ رو از این بازی داشتیم، اما متاسفانه بعد از شروع بازی، متوجه می شوید که تمام آن ها سرابی بیش نبوده و نباید انتظاری بیش تر از Max Payne 2 که یه مقداری remaster شده باشه رو از اون داشته باشید! یکی از علت هایی که شاید بشه برای این ضعف برشمرد استفاده از نسخه رایگان UNREAL ENGINE 3 است!در اینجا ما کاری با علت های اینکه چرا پردیس گیم از همچین موتور بازی سازی ای استفاده کرده اونم در سال ۲۰۱۴! نداریم، اما ای کاش از نسخه های به روز تر استفاده می کرد! تنها جایی از بازی که شاید مقدار ی از نظر گرافیکی شما رو راضی نگه داره، نور پردازی در فضاهای بسته است!فیزیک محیط هم به شکل عجیبی شبیه بازی های مکس پین و ماتریکس و … است! البته یه شباهت ناقص چرا که فیزیک مکس پین ۲ + تعداد زیادی باگ و اشتباهات برنامه نویسی = فیزیک بازی شبگرد! برای مثال دشمنان شما زیاد تمایلی به عکس العمل در برابر انفجار های نزدیک ندارند و اگر بمیرند هم شما ممکن گیج شوید که بالاخره این دشمن مرد یا نه؟!که این مسئله رو به شخصه از چشم Unreal Engine 3 نمی دونم و کاملا تقصیر برنامه نویسی اشتباه می دونم! البته گرافیک بازی خوبی هایی هم دارد، مثلا عکس العمل محیط به تیر اندازی و ریختن گوشه ستون و یا جان پناه های داخل بازی بر اثر تیر اندازی، تغییر حالت تصویر در اثر زخمی شدن، تغییر حالت دست کاراکتر بازی وقتی شما نشانه اسلحه را زوم کرده اید، و نشانه را تکان می دهید! تکان خردن خوب لباس کاراکتر هنگام دویدن و …

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

ما شبگرد رو بر روی یکی از سیستم های بازی مستقر در دفتر سایت دانلود بازی.کام، انجام دادیم! و رزولوشن بازی رو تا ۴K بالا بردیم! جالب اینجاست که بازی شبگرد با این گرافیک نه چندان بالا، فریم ریت بسیار ضعیفی داشت! و حتی بعضا و در فضای باز ، بازی لگ میداد و گیر می کرد که این موضوع عم در نوع خود قابل توجه است! البته استودیو پردیس گیم در این مورد راهکارهایی ارائه نموده که ممکن است وضع رو بهتر کند! در کل با ارفاق فراوان و به خاطر حمایت از تولید داخلی امتیاز ۶ رو به این قسمت می دهیم!

صداگذاری (۹ از ۱۰) :

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

تا اینجا متوجه شدیم که شبگرد در بخش گرافیکی ضعف زیادی دارد! اما در بین بازی های ایرانی ، یک برتری نسبی هم دارد و آن صداگذاری خوبش است! ابتدا بگذاری مشکلات این قسمت را باهم مرور کنیم!
– صدای اسلحه ها بعضا خیلی غیر عادی است
– بعضی مواقع حرکت لب کاراکتر ها با صدا نمی خواند!

اما مزایای این بخش بسیار است:
صدای کاراکتر ها بسیار خوب انتخاب شده است
تمامی دشمنان شما صدا دارند! (بر خلاف ارتش های فرازمینی)
صدای پا دارید!
موسیقی بازی به خوبی در مواقع مختلف تغییر می کند
صدا تسلیحات داخل بازی، کاملا از هم قابل تمییز است!
به همین خاطر دانلود بازی.کام به این قسمت امتیاز ۹ از ۱۰ رو پیشنهاد میدهد!

 

گیم پلی (۵ از ۱۰):

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

گیم پلی بازی چیزی شبیه به مکس پین است! البته نه به آن خوبی و تمیزی، بلکه تنها شبیه آن است و به نظر ما سازنده بازی سعی کرده تا شبیه به بازی خاصی نباشد اما خب اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند مکس پین است و بس! به نظر من این بازی بعد از مدتی بازی کردن، خسته کننده و کسل کننده خواهد شد، شما در طول مراحل فقط و فقط باید آدم های مختلف رو بکشید و فوق اش یکی دو تا در هم باز کنید، ، مسیر مراحل به شدت خطی و رو به جلو است و کاملا مشخص است قرار است به کجا بروید، یکی از مسائلی که به نظر ما اگر سازندگان قرار می دادند بهتر هم می شد، لیستی از ماموریت ها و یا اینکه قرار است در مرحله کجا بروید! البته فکر کنم لیست ماموریت ها اینگونه میشد: یه تعداد زیادی از دشمنان رو بکشید!!!!!

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

اما یکی از خوبی های گیم پلی بازی (در صورتی که باگ های کنترلی و گرافیکی اعصاب شما رو به هم نریزد) تنوع دشمنان است! که همین باعث شده بازی تا حدی دلچسب شود! در بازی اسلحه های زیادی هم خواهید داشت و همچنین تعداد زیادی دشمن، و یهخ امکان خوبی که سازندگان در بازی قرار دادن اند، امکان پناه گرفتن پشت انوع و اقسام دیوار و در و کارتن و .. است که این خودش مقداری شما را از کسلی مراحل دور می کند! همچنین هنگامی که در جان پناه هستید امکان تیر اندازی بی هدف بدون اینکه سرتان را از پست مانع بلند کنید هم وجود دارد!  همچنین با رفتن به انتهای جان پناه می توانید آن از یک جان پناه به دیگری رفته و باز گردید!

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

یکی از نکات عجیب بازی شباهت بیش از حد محیط های بازی به ایالات متحده و البته محیط های بازی Max Payne 2 است!
در کل با توجه به اینکه کاملا مشخص است سازندگان تمام سعی خود را کرده ان تا بازی جذابی تحویل بازیباز ها دهند، ما امتیاز ۵ از ۱۰ رو برای این قسمت در نظر گرفتیم!

کنترل و فنی (۳ از ۱۰):

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

همونطور که از ابتدای این نقد هم بار ها بیان شد، متاسفانه شبگرد از مشکلات و باگ های متعددی رنج می برد که ممکن است همین ایرادات شاید کوچک تو ذوق بازیباز های ایرانی بزند! برای مثال تعدادی از این مشکلات را که ما مشاهده نمودیم در زیر لیست می کنیم:
عدم کنترل صحیح کاراکتر در بعضی از راه پله ها و یا جاهایی از محیط که نیاز به دور زدن دارد
عدم نشانه گیری در بعضی جان پناه ها
فریم ریت پایین در رزولوشن های بالا
عدم وجود نشانه اسلحه در حالت عادی

بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی

نتیجه کلی (۶ از ۱۰):
شبگرد بازی است که می توانست خیلی خیلی بهتر از اینها باشد، اما متاسفانه به دلایلی نا معلوم انتظارات بازی باز هایی مثل ما را برآورده نکرد، اگر از منظر یک بازی ایرانی آن را بازی کنید، شاید بتواند مدتی شما را سرگرم کند اما اگر نظرتان بازی کردن یک بازی به روز است … بهتر است این نقد را چند بار با دقت بخوانید تا نظرتان به بازی کردن یک بازی ایرانی بازگردد!