در این سری از مقالات، قصد آموزش نرم افزار Adobe Photoshop CS6 را دارم و اگر عمری باقی بود، به آموزش نرم افزارهای دیگر در حوزة گرافیک بالاخص Adobe InDesign CS6 خواهم پرداخت. همانگونه که میدانید نرم افزار فتوشاپ یکی از معروفترین نرم افزارهای شرکت ادوبی است که در بین نرم افزارهای گرافیکی در دنیا بسیار معروف و پرکاربرد میباشد، با توجه به امکانات بسیار غنی فتوشاپ و از آنجا که تقریباً هر ساله یا هر دوسال یکبار نسخه های جدیدتر و کاملتر این نرم افزار ارائه می شود، کاربران این نرم افزار از روی آوردن به سایر نرم افزارهای گرافیکی خودداری مینمایند. شما با این نرم افزار تقریباً هر آنچه را که از یک نرم افزار گرافیکی انتظار دارید، همانند خلق آثار گرافیکی، ویرایش تصاویر، ایجاد تحوّل در تصاویر بصورت دلخواه و ... قادر به انجام آن خواهید بود. 



باتوجّه به نصب آسان این نرم افزار از پرداختن به شیوه نصب آن صرف نظر کرده و از محیط کاری مربوط به این نرم افزار آموزش را آغاز میکنم: 

آشنایی با محیط کاری و اجزای رابط کاربری:


Image



بر اساس شماره گذاری که در تصویر بالا صورت گرفته است محیط کاربری فتوشاپ به شرح زیر میباشد: 
1- نوار ابزار (Toolsbar): که در سمت چپ صفحه قرار دارد از ابزارهای موجود در آن برای ویرایش و ایجاد تصاویر استفاده می شود. 
2- پانلهای ویرایش تصاویر: گروهی از پانلها که دارای گزینه های مربوط به ویرایش تصاویر میباشند و در سمت راست پنجره قرار دارند. 
3- نوار منو (Menu bar): که در بالای صفحه قرار دارد و دستورات اصلی برنامه در این منوها قرار گرفته و برخی از این دستورات در پانلهای ویرایش تصویر نیز وجود دارند. 
4- نوار تنظیمات (Option bar): که در آن تنظیمات قابل کنترل مربوط به ابزار انتخاب شده، نمایش داده میشود. 
5- محل قرار گیری Document یا تصاویر. در ادامة کار و مقالات بعدی با هریک از اجزای رابط کاربری که در بالا اشاره شد، به صورت کامل آشنا خواهیم شد. 

روشهای باز نمودن تصاویر در فتوشاپ:


برای بازنمودن فایلهای تصویری موجود در سیستم به چند روش میتوان اقدام نمود: 
روش اوّل: استفاده از مسیر File > Open و سپس انتخاب تصویر موجود می باشد، 
روش دوّم: استفاده از کلیدهای Ctrl+O است. 
روش سوّم: دراگ نمودن فایل تصویر به داخل برنامه فتوشاپ است. 
روش چهارم: راست کلیک نمودن بر روی فایل تصویر و انتخاب گزینه فتوشاپ از قسمت Open with می باشد. 

حالا با استفاده از روشهای فوق چندین تصویر را پشت سرهم در فتوشاپ باز نمائید: 

Image



همانگونه که در تصویر بالا با رنگ آبی مشخص نموده ام، عنوان هر تصویر که بازنموده ایم، به همراه درصد بزرگنمائی و مدل رنگبندی آن در قالب چند تب و بصورت مجاور در یک نوار در زیر نوار تنظیمات قرار میگیرند. شما می توانید با کلیک نمودن بر روی هر سربرگ تصویر آن را مشاهده نمائید و یا در صورت تمایل با کلیک نمودن بر روی علامت ضربدر در هر تب(سریرگ)، تصویر مورد نظرتان را از فتوشاپ خارج کنید. 

حالتهای نمایش تصویر در فتوشاپ:

حالت اولیه مشاهده صفحه که در بالا ملاحظه نمودید، حالت پیشفرض و استاندارد صفحه یعنی Standard Screen Mode در فتوشاپ است، شما میتوانید از طریق نوار منو به مسیر View > Screen mode رفته و سه حالت زیر را برای نمایش صفحه مشاهده نمائید: 

Image



اگر حالت Full Screen Mode With Menu Bar را انتخاب کنیم، همانگونه که در تصویر زیر ملاحظه مینمائید ، در این حالت تمامی نوارها و پانلها مخفی و صرفاً نوار منو نمایش داده میشود. البته در صورتی که اشاره گر موس را به سمت چپ و یا راست و یا پائین صفحه ببرید، پانلها و نوار ابزار ظاهر میگردند: 

Image



و اگر حالت سوّم یعنی Full Screen Mode را انتخاب کنیم، همانگونه که در تصویر زیر ملاحظه مینمائید، علاوه بر تمامی نوارها و پانلها نوار منو نیز مخفی میشود و همانگونه که قبلاً اشاره شد در صورتی که اشاره گر موس را به سمت چپ و یا راست و یا پائین صفحه ببرید، پانلها یا نوار ابزار ظاهر میگردند: 

Image



همانگونه که میدانید استفاده از کلیدهای میانبر در تمامی نرم افزارها مرسوم بوده و جهت تسریع در انجام امور و استفاده از ابزارها در نرم افزارها به وفور از آنها استفاده میگیردد. نرم افزار فتوشاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کلیدهای میانبر بسیاری بصورت پیش فرض در آن تعریف شده است، علاوه بر این شما حتّی قادر به تعریف کلیدهای میانبر جدید نیز خواهید بود که در آینده با آنها آشنا خواهیم شد. 

در خصوص تغییر حالت صفحه بین Standard Screen Mode ، Full Screen Mode With Menu Bar و Full Screen Mode، می توانید از کلیدهای میانبر F و یا Tab نیز استفاده نمائید. 

در ضمن برای مشاهده سایر تصاویر باز شده در فتوشاپ در هر یک از حالات صفحه که در بالا اشاره شد، میتوانید از کلیدهای Ctrl+Tab نیز استفاده نمائید. 


نویسنده: محمود کیاستی 
منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران 
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده، دارای اشکال اخلاقی می باشد.